Εκτύπωση

Τμήμα Α3  Α' ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ

ΑΞΟΝΑΣ : ΤΕΧΝΗ & ΠΟΛΙΤΙΙΣΜΟΣ

Θέμα Ερευνητικής εργασίας : "Η αισθητική στη υπηρεσία της χρηστικής λειτουργίας (βιομηχανικό design, σχολή Bauhaus)"

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Σταματία Σταυροπούλου

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Την περίοδο που διανύσαμε μελετήσαμε την σχολή του Bauhaus και αυτό το οποίο μας απασχόλησε είναι η χρησιμότητα των αντικειμένων της στην καθημερινή μας ζωή αλλά και το αν πρέπει να υπάρχει ή όχι συνδυασμός ομορφιάς και πρακτικότητας.

Ο άνθρωπος ήδη από τα πρώτα χρόνια της εμφάνισης του στην Γη κατασκεύαζε αντικείμενα προκειμένου να βελτιώσει και να διευκολύνει την καθημερινότητα του.Έτσι από τα πέτρινα εργαλεία του προϊστορικού ανθρώπου περνάμε στα κεραμικά αγγεία και καταλήγουμε στα μαρμάρινα αγάλματα και τα αντικείμενα από χαλκό, μπρούτζο, ασήμι και σίδερο για να φτάσουμε στην προσωπίδα του Αγαμέμνονα, στις ολόχρυσες λάρνακες της Βεργίνας και γενικά σε ένα πλήθος αντικειμένων μεγάλης χρηστικής και ιστορικής αξίας. Το Bauhaus είναι μια καλλιτεχνική και αρχιτεκτονική σχολή που ιδρύθηκε από τον Βάλτερ Γκρόπιους και λειτούργησε στην Γερμανία την περίοδο 1919-1933. Στόχος της ήταν η κατασκευή κτιρίων και αντικειμένων της καθημερινής ζωής με κύρια χαρακτηριστικά τον περιορισμό της υπερβολής και την απλότητα των γραμμών χωρίς αυτό να υποβαθμίζει την ομορφιά και την χρηστικότητα τους. Τα αντικείμενα του Bauhaus ξεχωρίζουν για την φίνα σχεδίαση και κομψότητα τους και αγγίζουν την πολυτέλεια χωρίς να υπάρχουν περιττά στολίδια και ακριβά υλικά. Η αισθητική και ιστορική τους αξία αποδεικνύεται καθημερινά καθώς ακόμα και σήμερα εξακολουθούν να πωλούνται αποδυκνείωντας περίτρανα την διαχρονικότητα τους.
Bauhaus
Το Bauhaus είναι μια σχόλη  η οποία  έχει τις ρίζες της  στα μέσα του 19ου αιώνα. Ιδρύθηκε  το 1919- 1933 στη Βαϊμάρη  από  τον αρχιτέκτονα  Βάλτερ Γκόρπιους και ήταν ένα κίνημα καλλιτεχνικής έκφρασης με την δημιουργία πρακτικών κατασκευών  που σημειωθηκαν μετά την βιομηχανική επανάσταση.Λειτουργεισε σε τρεις διαφορετικές πόλεις της Γερμανίας ,στη Βαϊμάρη, στο Ντεσάου και στο Βερολίνο  υπό την διεύθυνση  των Βάλτερ Γκόρπιους, Χανες Μεγιέρ και Μις Βαν Ντε Ροέ. Οι διακεκριμένοι  και διάσημοι  καλλιτέχνες που ανέλαβαν  τον ρολό  των καθηγητών ήταν ο Γιοχάνες Ίτεν, Λάιοεκ Φαινινγκερ, Πάουλ Κλέε και Βασίλι Καντινσκι.Το Bauhaus  ήταν μια σχολή εφαρμοσμένων τεχνών που ως διδακτικό σκοπό είχε τόσο την αρχιτεκτονική όσο και τις  καλές τέχνες. Η εκπαίδευση  αποσκοπούσε  στην απόκτηση  τόσο πρακτικών τεχνικών γνώσεων όσο και καλλιτεχνικών δεξιοτήτων και γι? αυτό το λόγο  πρώτο και στοιχειώδες μάθημα στο Bauhaus  ήταν η εισαγωγή  στην σύνθεση  της μορφής στο χρώμα και στην τεχνική επεξεργασία υλικών. Σ? αυτή τέθηκαν τα θεμέλια του βιομηχανικού σχεδιασμού.
Τέλος  υπό την διεύθυνση Μεγέρ προωθήθηκαν σημαντικές αλλαγές στην λειτουργία αλλά και στις  βασικές αρχές  της σχολή. Το πρόγραμμα των σπουδών στράφηκε  κατ? επέκταση  στη μαζική παραγωγή. Η προσήλωση  του στις μαρξιστικές ιδέες και ο πολίτικος χαρακτήρας συνέβαλαν  στην αποχώρηση  και την αντικατάσταση του από  τον Μις Βαν Ντε Ροέ. Οι αποφάσεις που ακολουθήσε έγιναν αντικείμενο κριτικής, ανάλογη  με τις αντιλήψεις τους για την πορεία που έπρεπε να ακολουθήσει η σχολή. Μετά την ανάληψη της εξουσίας από τον Αδόλφο Χίτλερ το 1933,σειμιωθηκε η οριστική παύση λειτουργείας της σχολής του Bauhaus.  
Στη σχολή Bauhaus  ο σουρεαλισμός ,dada και κυρίως ο εξπρεσιονισμός ήταν τα κυρίαρχα καλλιτεχνικά ρεύματα. Στη διδακτέα ύλη περιλαμβάνονταν  η κατεργασία της πέτρας, του ξύλου, των μετάλλων, των χρηστικών υλών, η κεραμική και η υφαντουργία. Ακολούθησε  η διδασκαλία των γραφικών τεχνών της  φωτογραφίας και της σκηνογραφίας καθώς επίσης  και της αρχιτεκτονικής και χρωματολογίας. Στόχος της ήταν οι  καλλιτέχνες και αρχιτέκτονες να εργαστούν από κοινού για τη δημιουργία μιας νέας ενότητας στην τέχνη. Στην αρχή το ύφος ήταν εξπρεσιονιστικό ,το Bauhaus όμως έφτασε γρήγορα στην άκαμπτη απλότητα του λειτουργισμού. Πρώτο και στοιχειώδες μάθημα στην σχολή του Bauhaus ήταν η εισαγωγή στη σύνθεση της μορφής, στο χρώμα και στην τεχνική επεξεργασία των υλικών. Βασική αρχή της θεωρητικής και πρακτικής προσέγγισης ήταν η αντίληψη πως η μορφή ακολουθεί τη λειτουργία. Στην εκπαίδευση κύριο λόγο είχε η δουλειά στα εργαστήρια, αφού η εξασφάλιση βασικών χειροτεχνικών γνώσεων ήταν παράγοντας εκπαίδευσης, αλλά και πρακτικός σκοπός.




  ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΕ ΜΟΡΦΗ WORD